Frossen skulder- hvad er det?

En frossen skulder kaldes også “adhesive capsulitis”, og rammer 2-5% af befolkningen. Navnet kommer sig af, at ledkapslen i glenohumeralleddet (skulderleddet) danner fibrose/arvæv i ledkapslen. Typisk oplever man en stivhed, der bliver værre over tid med markant nedsat bevægelse, særligt når man roterer armen udad samt løfter armen. Der vil dannes små inflammationer i kapslen og ledbåndene og tilstanden er ret smertefuld. Ifølge en artikel (klik her), vil det coracohumerale ledbånd blive påvirket først. På grundt af dets anatomiske placering vil det være med til at nedsætte udadrotationen i skulderen.
I litteraturen siges det, at det kan tage 2-3 år at kommer over tilstanden, men det kan sagtens være kortere.

Typisk vil man inddele forløbet af en frossen skulder følgende:

• 1. fase oplever man tiltagende stivhed og smerter i skulderen. Denne fase varer typisk 6 måneders tid
  • 2. fase. Her vil smerterne så småt begyndt at aftage, men der er markant begrænset bevægelighed i skulderen. Denne fase kan ofte også vare en 6 måneders tid
  • 3. og sidste fase: Her vil skulderen begynde at blive bedre, og man vil opleve mere bevægelighed. Men det kan vare 1-2 år.
Frossen skulder
"Min skulder har ikke været så god i årevis. Nu kan jeg vaske mit hår igen"
Liselotte Sørensen
frossen skulder

Hvorfor får man frossen skulder?

Frossen skulder opstår typisk efter fx en operation eller skade i skulderen. Nogle gange ses det, at det er den ikke- dominerende hånd, der udvikler en frossen skulder.

Kvinder har en 4x så stor risiko for at udvikle en frossen skulder som mænd, og det har vist sig at flere tilstande kan være medvirkende faktorer til dette bl.a. sukkersyge, kræft, hjerneblødning ogparkinsons sygdom.

Scanning af skulderen vil typisk ikke vise en decideret årsag til frossen skulder, men vil kunne vise om man har forstrækninger i ledbånd og sener eller hævelse og inflammation i disse.
Diagnosen vil typisk blive stillet på baggrund af patientens historie og evnen til aktivt og passivt kunne bevæge skulderen. Her vil særlig den passive bevægelse være markant nedsat og smertefuldt.

Symptomer på frossen skulder

• Smerter på forsiden eller ydersiden af skulderen
  • Stivhed i skulderen
  • Smerter kan være jagende, murrende og konstante
  • Nakkespændinger.
  • Problemer med at tage tøj på, vaske hår og nå genstande i skabe.
  • Problemer med at ligge på den afficerede side om natten.

Kan man slippe af med en frossen skulder?

Det er ikke alle forløb, der varer hele tre år. Der er bestemt muligheder for at afhjælpe dette forløb.
Et lille studie med 11 personer med en frossen skulder viste, at et behandlingsforløb med strækkeøvelser hjemme og manuel behandling reducerede smerter, øgede bevægeligheden samt styrken i musklerne omkring skulderen (Link her).

Osteopati og P-DTR til frossen skulder behandling

På klinikken vil jeg lave en grundig undersøgelse af dig. Ud fra undersøgelsen vil jeg behandle receptorerne i kapsel, ledbånd og sener omkring skulderen. Herved mindskes de “dårlige” signaler, der bliver sendt til hjernen, og som din hjerne kan opfatte som faretruende. Dermed kan vi mindske smerter og øge bevægeligheden over tid. Du vil også få vist hvilke øvelser, du skal lave hjemme.

P-DTR- Læs mere her

Har du brug for hjælp til din frosne skulder, så tøv ikke med at kontakte klinikken. Vi er her for dig 🙂

Skal vi hjælpe dig, send os en mail

Find os på google, så finder du os nemt